Lad de gode argumenter komme i godt selskab

Lad de gode argumenter komme i godt selskab

Logos2jpg

Er du specialist og glad for at appellere til fornuften med gode argumenter og intellektuelle ord?

Udtaler du dig i retning af;

“du skal spise økologisk, fordi undersøgelser viser, at der er op til 69% højere indhold af vigtige antioxidanter, og maden er fri for pesticider” ?

Så er du som specialister er flest – glad for Logos (tal, begreber og forkortelser). Men som så meget andet i livet kan for meget af det gode være skidt…

Gode argumenter skal spille sammen med modtagerens følelser og din egen troværdighed for at blive hørt og husket. Med andre ord; det er spild af gode argumenter, hvis Patos (følelser) og Etos (din troværdighed) ikke inddrages.

Og hvorfor så det? Jeg ved du er glad for argumenterne, så de kommer nu.

Hvis du appelerer til folks følelser, bliver du husket. Det gør du fordi flere sanser kommer i spil, og lytterens egne erfaringer sættes i relation, til det du siger.  

Hvis du fremstår troværdig, lytter folk. Uden tillid møder du skepsis og fravær, for de ved jo ikke, hvorfor du er værd at lytte til.

Og hvorfor skal du så lytte til mig? Jeg har arbejdet med salg og forretningsudvikling gennem hele livet og har rejst verden rundt for at besøge kunder og forretningspartnere – ikke for at drikke kaffe, men for at få flere engageret i min sag. Jeg ved, hvordan det er at have en vigtig sag, der for mig er soleklar, men som for andre først skal forstås, før den bliver vigtig for dem.

Og det er sagens kerne - du har som specialist stor viden om sager, der er vigtige for andre, men som ikke forstås af dem endnu.

Bruger du alle tre appelformer Logos, Patos og Etos i en skøn treenighed af argumenter, følelser og troværdighed, vil du have lettere ved at overbevise fremfor at overtale.

Jeg er nysgerrig på dine sager, så brug meget gerne kommentarfeltet til at overbevise mig.

Har jeg vækket din retorikappetit? Det håber jeg! Kontakt mig, hvis du har lyst til at komme dybere ind i retorikkens verden.

Bloggen 

Jeg elsker mit farverige forretningsliv. Denne blog handler om mine oplevelser – jeg deler erfaringer, tanker, teorier og historier. Hvorfor? Fordi jeg er salgsentusiast! Lad mig vide hvad du tænker, så vi kan vokse sammen. Det vil være skønt, at se dig dele mine indlæg :)

Om mig - Kontakt mig - Flere blogindlæg